Wszyscy już wiedzą, że Polska jest krajem zakochanym w piłce nożnej i siatkówce, pomimo wielu problemów związanych z finansowaniem sportu w naszym kraju i klubów borykających się z trudnościami finansowymi. Jednak pasja ludzi pozostaje silna i wierna swoim ulubionym drużynom, co widać doskonale w witrynach takich, jak GG Bet, w których zakłady sportowe cieszą się olbrzymią popularnością.
Przy tak wielkiej miłości do piłki nożnej i ogromnej populacji, polski rynek stał się głównym celem dla firm bukmacherskich z całej Europy. Segment ten wygenerował w naszym kraju w 2023 roku prawie 700 milionów PLN dzięki aktywnej działalności ponad 40 bukmacherów krajowych i międzynarodowych. W Polsce miliony graczy obstawiają mecze nie tylko piłki nożnej, ale także innych sportów, takich jak na przykład:
- koszykówka,
- siatkówka,
- tenis,
- skoki narciarskie,
- sporty motorowe.
Sponsoring klubów sportowych i drużyn młodzieżowych
Ale co ważne, czołowi bukmacherzy na naszym rynku podpisali także umowy partnerskie z licznymi klubami piłkarskimi oraz sponsorują wiele różnych mniejszych lokalnych stowarzyszeń i zespołów sportowych, ze szczególnym naciskiem na drużyny młodzieżowe. W naszej rodzimej Ekstraklasie i niższych ligach ponad połowa zespołów ma już na swoich strojach marki bukmacherskie. Są to na przykład:
- Raków Częstochowa,
- Jagiellonia Białystok,
- Lech Poznań,
- Górnik Zabrze,
- GKS Tychy,
- Stomil Olsztyn,
- Widzew Łódź,
- Zagłębie Lubin,
- Wisła Kraków,
- Pogoń Szczecin,
- Zagłębie Sosnowiec,
- Legia Warszawa,
- RKS Radomiak Radom,
- Motor Lublin,
- Arka Gdynia,
- ŁKS Łódź,
- Śląsk Wrocław,
- Piast Gliwice.
Specjalnie nie podajemy nazw bukmacherów sponsorujących powyższe kluby, bo nie chcemy ich dodatkowo reklamować. Chodzi jednak o samo zjawisko, w ramach którego liczne kluby piłkarskie i inne zespoły sportowe korzystają z silnego sponsoringu ze strony bukmacherów internetowych i tradycyjnych.
Tendencja jest z pewnością będzie jeszcze wzrastać, jako że w nadchodzących latach z pewnością pojawią się nowe umowy tego typu i na koszulkach kolejnych zespołów zagoszczą nazwy firm bukmacherskich. A partnerstwa takie nie będą miały charakteru okazjonalnego, ale będa już typu mistrzowskiego, przekładającego się na miliony złotych, które oczywiście są bardzo mile widziane w kasie każdego zespołu marzącego o jak najlepszych wynikach.
Bukmacherzy posiadający lepszą pozycję na rynku oraz licencje dotyczące jakości i bezpieczeństwa, szczególnie sporo inwestują w reklamy, takie jak billboardy na stadionach piłkarskich, reklamy radiowe i telewizyjne oraz sponsorowanie zawodów krajowych oraz międzynarodowych.
Sponsoring w naszej Ekstraklasie
Jak wspomnieliśmy już powyżej, osiemnaście drużyn po raz kolejny będzie rywalizować w elitarnej lidze polskiej piłki nożnej (Ekstraklasie) od sierpnia do maja następnego roku, a kolejnych 18 wyjdzie na boisko, aby walczyć w 1. Lidze o dostęp do najwyższej klasy rozgrywkowej w naszym kraju. Wśród nich większość swoje materiały promocyjne drukuje nie zapominając o dodaniu do nich logo krajowych i międzynarodowych firm bukmacherskich.
Jest to rodzaj partnerstwa, który na stałe zagościł i rozwija się w Polsce od czasu, gdy działalność w zakresie zakładów internetowych została w pełni zalegalizowana około sześciu lat temu. Nadal istnieją pewne szczegóły dotyczące regulacji i licencji, ale nie ma w tej chwili istotnych niezgodności z polskim prawem, zatem Polacy bardzo chętnie obstawiają zakłady sportowe na swoje ulubione drużyny w Internecie.
W końcu wszystko, czego potrzeba do tej zabawy, to telefon komórkowy w dłoniach oraz łącze internetowe — od razu możesz wtedy rozpocząć grę.
Aby dać Ci wyobrażenie o sile tego sektora, wystarczy podać, że w 2023 roku w zakładach internetowych w Polsce postawiono ponad 700 milionów PLN, nie tylko na mecze piłki nożnej, ale na sporty takie jak koszykówka, tenis, sporty motorowe, a nawet gry wideo ( e-sport), cieszące się dużym uznaniem zwłaszcza wśród młodszych klientów. Prognozuje się, że w bardzo krótkim czasie kwota ta będzie rosnąć o około 20-30 milionów PLN co 12 miesięcy.
Jak bukmacherzy wspierają zespoły młodzieżowe i akademii piłkarskie
Wracając do piłki nożnej, która wciąż jest wizytówką bukmacherów sportowych, w ostatnim sezonie Ekstraklasy liczba zespołów, które nosiły reklamy firm bukmacherskich na swoich strojach sportowych, sięgnęła 12. Jeśli przypomnimy sobie, że ta najwyższa liga piłki nożnej w naszym kraju liczy 18 zespołów, to możemy sobie wyobrazić jak często logo takich firm pojawiało się na ekranach transmisji z meczów. Jeśli dodamy do tego zespoły uczestniczące w 1. Lidze, w 2023 roku takich sponsorów miało łącznie 21 z 36 klubów.
Bukmacherzy nawiązali także współpracę w celu umieszczania reklam na billboardach na stadionach wielu klubów, a także masowych reklam w przerwach wydarzeń sportowych w transmisjach telewizyjnych i internetowych. Trend ten jest coraz bardziej utrwalony i wydaje się nieodwracalny.
Ważne podkreślenia jest jednak to, że większość klubów piłkarskich nie tylko otrzymuje wynagrodzenie z racji prezentowania logo bukmachera na koszulkach. Podpisywane umowy między klubami i firmami bukmacherskimi wymagają także istotnego wsparcia ze strony tych drugich dla zespołów młodzieżowych, akademii piłkarskich, a nawet dla amatorskich drużyn działających pod egidą danego klubu.
I choć jednak sponsorowanie klubów piłkarskich przez firmy bukmacherskie wciąż spotyka się z niechętnym przyjęciem ze strony wielu osób, to jednak wpływ tego typu współpracy biznesowej na nasz sport jest trudny do przecenienia.